Aşağıdaki haberi görmüş olabilirsiniz:
“Türkiye NAVTEX ilan etti” haberinin üzerine Twitter bildiğiniz
gibi; Türk hesaplar: “su nasıl Dimitri ekiekieki?”, yunan hesaplar: “MOLON LABE!”…
NAVTEX nedir? Neden ilan edilir?
NAVTEX orta dalgada yayın yapan ve seyir ve meteoroloji
bilgilerinin paylaşıldığı bir mesaj formatıdır. Benim gibi yaşı yetenler TELEX
mesajlarını hatırlayabilir; NAVTEX tam olarak “Navigational Telex” anlamına
geliyor zaten. NAVTEX “direct printing” mesajlarından oluştuğu için gelen mesaj
küçük bir yazıcıdan doğrudan çıkartılır.Kısacası NAVTEX savaş veya konkordato gibi "ilan edilen" özel bir durum değildir, TRT'nin Teletext'i gibi sürekli yayın yapan istasyonlardan gelen mesajlardır.
NAVTEX mesajı neye benzer?
Şu anda Ankara’da olduğum için SDR ile NAVTEX mesajı yakalama
imkanım olmadığı için bu amaçla internette bulunan bir siteden faydalanıp
gerçek NAVTEX mesajlarına bakacağız.
Aşağıda örnek birkaç NAVTEX mesajına bakalım
Gördüğünüz gibi “deniz fenerinin ışığı yanmıyor, dikkat edin”
veya “bir gemi 16 temmuz - 6 ağustos tarihleri arasında bilimsel araştırmalar
yapacak” tadında mesajlar.
“Ege’de sular ısınıyor?” moduna geçmemize neden olan nedir?
Önce bizim mesaj:
Gördüğünüz gibi tipik NAVTEX formatında ve kolay okunabilir
bir mesaj. Mesajın İngilizcesi de burada;
Peki yunan NAVTEX’i ne diyor?
Yunan Irakleio istasyonu tarafından yayımlanan mesaj da aşağıda
Kendi bölgelerinde izinsiz NAVTEX yayını yapıldığını, bu
bölgede NAVTEX mesajı yayımlayabilecek tek yetkili merkez olduklarını ve “FA10-977/20”
numaralı mesajın dikkate alınmaması gerektiğini duyurmuşlar. "977/20" tanıdık geldi mi? Evet,
bizimkilerin yayımladığı NAVTEX mesajının numarası!
Bölgede ne oluyor?
Dünyanın herhangi bir noktasında deniz trafiğini izlemenizi
sağlayan birçok site var, bunlardan bir tanesinden NAVTEX mesajına konu Oruç
Reis araştırma gemisini aradığımızda Antalya limanında görünüyor.
An itibariyle bölgede deniz trafiği normal görünüyor.
Denize meraklı olanlar https://www.marinetraffic.com/ adresinden eş-dost teknelerinin de konumlarını bulabilirler. Örneğin geçtiğimiz yıllarda tekne yarışlarına katıldığım "Wind Rider" şu anda Marmaris civarında görünüyor:
Gemi hacklemek
Bundan bir süre önce Rusların GPS uydu sinyallerini nasıl
bozduğu ve bunu gemileri yanlış yönlendirmek için nasıl kullandığını yazmıştım.
Denizin ortasında bulunan bir gemiye GPS dışında bir yöntemle ulaşmak mümkün
müdür?
Günümüzde gemiler seyir, iletişim ve meteoroloji gibi pek
çok konuda dış dünyayla sürekli iletişim halindedir. Hackerların arama motoru
olarak bilinen SHODAN gemilerin uydu bağlantısında kullandığı INMARSAT
bağlantılarını da listelemektedir. Bununla ilgili bir arama yaptığımızda internete
doğrudan bağlı 2,038 sistem görünmektedir;
Bunlara yakından baktığımızda aslında durumun internetten
farklı olmadığını görüyoruz. Örneğin aşağıdaki gemiye uydu üzerinden hem SSH
bağlantısı hem de HTTP bağlantısı olduğunu görüyoruz.
Üstelik ilgili sistemler çok sayıda bilinen güvenlik
zafiyetinden etkileniyormuş gibi duruyor. Sanırım gemi güncellemek Windows
güncellemek kadar kolay olmuyor.
Bu durumda internet üzerinden geminin doğrudan hedef
alınması ve “hacklenmesi” mümkün gibi duruyor. Yakında gemileri hedef alan
fidye yazılımlarını duymaya başlarsak şaşırmayalım.
Görünen o ki aslında “NAVTEX” ilan edilen bir şey değil,
normalde sıkça yayımlanan uyarı mesajlarıdır. Buna karşılık ilgili mesajın
devam eden gerginliğin üzerine gelmesi durumu biraz daha alevlendirmiş gibi duruyor.
Her zaman olduğu gibi, bu örnekte de gördüğümüz; internete
bağlı herhangi bir şeyiniz varsa, buna gemileriniz de dahil, mutlaka gerekli
güvenlik tedbirlerinin alınması gerekiyor çünkü siz farkında olmasanız bile
birileri bunlara ulaşabiliyor
Kaynaklar:
Not: Yazım hatası yok, yunan ve yunanistan kelimelerini büyük harfle yazmıyorum.
deniziniz kolayına, pruvanız neta olsun!
ReplyDeleteFüzeler bile hacklenebilir
ReplyDelete